Skandál Volkswagenu a ruský trumf

Skandál Volkswagenu a ruský trumf

Skandál Volkswagenu a ruský trumf

Na úvod vkládám část článku ze stránek Auto.cz:  

Jak se zdá, problém s podvodem při emisním testu vznětových modelů koncernu Volkswagen na trhu v USA bude mít dalekosáhlé následky. Už včera spadly akcie společnosti o 20 procent. A navíc, nad společností visí Damoklům meč v podobě hrozby pokuty až 18 miliard amerických dolarů. To ale není zdaleka vše. Jak napsal The New York Times, majitelé až 482 000 dieselový modelů prodaných v USA od roku 2009 budou muset v souvislosti s emisemi navštívit servis, a to v rámci svolávací akce.

Konkrétně se to týká majitelů Volkswagenu Jetta z let 2009-2015, dále Beetlů 2009 až 2015, Golfů ze stejného období a Passatů od roku 2014 do současnosti. A také Audi A3 vyráběného v letech 2009-2015.

Skandál v USA postupně vyvolává emoce i v jiných zemích. Třeba Jižní Korea má v plánu nechat zkontrolovat přibližně 4000 až 5000 aut skupiny VW. Konkrétně půjde o VW Jetta a Golf a také Audi A3, všechny vyráběné v letech 2014 až 2015. Další zemí, která projevuje zájem o kontrolu vozidel německé značky, je Austrálie. Před krátkou dobou navíc Volkswagen potvrdil, že zmíněný problém se týká motorů EA189 předchozí generace vznětových čtyřválců 2.0 TDI CR. To čítá zhruba jedenáct milionů vozidel po celém světě, tedy i domácí Škody. Jakým způsobem se kauza dotkne českých motoristů, budeme sledovat. Připravuje další, podrobný materiál.

Pomohla náhoda

Na to, že dieselové Volkswageny v praxi vypouštějí mnohem více emisí se přišlo takříkajíc náhodou. Za celou záležitostí stojí málo známá organizace Council on Clean Transportation (ICCT). Její pracovníci si prostě jen chtěli ověřit, zda v USA prodávaný dieselový VW Jetta vypouští při běžné jízdě do ovzduší to, co uvádí jeho výrobce v materiálech z oficiálních emisních kontrol.

Výsledek byl šokující. Při ověřovacích zkouškách uskutečněných na západním pobřeží USA překročila vznětová Jetta stanovenou hranici množství emitovaného oxidu dusíku až 35násobně! Větší Passat posléze až 20násobně.

Zprávu o měření, které ukázalo na obrovské rozdíly mezi udávanými a skutečnými hodnotami agentura ICCT poslala nejen americkému zastoupení Volkswagenu, ale také do známé vládní agentury pro ochranu životního prostředí EPA (Enviromental Protection Agency). Je to o to větší paradox, když uvážíme, že hříšné modely byly vybaveny takzvaným „čistým dieselem,“ kdy Volkswagen v masivní reklamní kampani nabádal obyčejné Američany k nákupu svých vznětových modelů.

Cílem německé značky bylo, aby se vznětový motor dostal do hlubšího povědomí amerických kupujících nových automobilů. Jedním ze smyslů celé strategie bylo rovněž konkurovat Toyotě a jejím hybridním vozidlům. Jak jistě víte, v USA se vznětové motory těší mnohem menší oblibě než v Evropě.

Auto to pozná

A jak to celé funguje? Laicky řečeno, inkriminovaná vozidla byla vybavena softwarem, který pozná, že se vozidlo právě nachází v emisním testu a tomu přizpůsobí řízení emisního systému. Naopak při běžné jízdě jej deaktivuje. Jak řekl Drew Kodak, výkonný ředitel agentury, která podvod odhalila: „V okamžiku, kdy je emisní systém vozidla plně funkční, vykazuje motor vozu určité kompromisy mezi poskytovaným výkonem a množstvím vypouštěných emisí.“

Co si ale máme představit pod pojmem „software, který rozpozná, kdy je vozidlo v emisním měřícím cyklu?” Na to jsme se zeptali Libora Fleischhanse, jednatele firmy IHR-TECHNIKA, která patří k předním tuzemským společnostem, zabývajících se diagnostikou motorových vozidel. „Strategie lepšího ohřívání katalyzátoru a udržování jej v optimální teplotě je hlavním klíčem k úspěchu při likvidaci složky NOx, tedy oxidů dusíku,“ začíná s objasňováním problému Fleischhans. A dodává: „Pokud toto splníte, bude takové vozidlo vykazovat nízké emise, ale zároveň o něco vyšší spotřebu paliva. Také pokud budete požadovat hlavně výkon motoru, není zaručeno, že se dostanete v uvedeném případě na jeho maximum.“ Tohle je ovšem nutné k tomu, aby emisní test vozidla vyšel tak, jak má.

Že se vůz nachází v emisní testu, poznají jeho řídicí jednotky již několik sekund po startu. K tomu má elektronika několik indicií. „Pokud se vůz od nastartování motoru a řekněme při teplotě kolem dvaceti stupňů v přesném okamžiku rozjede na stanovenou rychlost a zároveň přitom nikdo nepohne volantem o více než jeden stupeň, software má jasno. Při měření na válcích se totiž vozidlo stranově nepohybuje, jede jen rovně,“ objasňuje celou věc Libor Fleischhans. Zároveň však dodává, že takových nápověd je více. „Tento algoritmus několika společných znaků vede k tomu, že auto jednoduše pozná, kdy se nachází v testu měření emisí,“ dodává Fleischhans. Zmíněný algoritmus řízení motoru je tak vlastně naladěn plně v součinnosti s emisním testem.

Jen špička ledovce

Celý humbuk okolo emisí koncernu Volkswagen může na první pohled budit dojem, že největší německá automobilka, respektive její severoamerická větev, jsou banda průšvihářů. Aktuální kauza má ale mnohem větší dopad. Mezi „lidem automobilovým“ se totiž objevují názory, že zmíněné odhalení VW je pouhou špičkou ledovce. Z toho lze usuzovat, že uvedené podvody dělají i jiní výrobci aut, jen se na to zatím nepřišlo. Volkswagen měl tu smůlu, že si jej výše uvedená agentura ICCT „náhodně” vybrala. Proč zrovna zástupce Volkswagenu a ne třeba Mercedesu či BMW, kteří rovněž v USA propagují vznětové motory, se už asi nedozvíme.

V každém případě je jisté, že tato kauza bude mít dalekosáhlé následky do budoucna a není vyloučeno, že jde o začátek když už ne konce, tak minimálně výrazného poklesu obliby vznětových motorů A to i na starém kontinentě.

zdroj: Auto.cz

Z článku je zřejmé, že jde o problém s emisemi a že ten problém se nemusí týkat pouze automobilky Volkswagen. A vybavilo se mi palladium – ruský “trumf proti západním sankcím”.

Platina a palladium

Na skandál Volkswagenu okamžitě reagoval i trh s drahými kovy. Obava, že lidé nebudou chtít nakupovat auta s dieselovými motory, srazila cenu platiny. Právě při výrobě katalyzátorů dieselových motorů se totiž spotřebuje polovina celoroční produkce tohoto vzácného kovu. V benzínových motorech, po nichž by mohla vzrůst poptávka, se oproti tomu používá palladium. Cena platiny proto včera spadla o 3,6 procenta a šlo o největší jednodenní pokles za více než dva roky. Cena palladia naopak začala po déletrvajícím propadu stoupat:

Pokud skandál Volkswagenu povede ke snaze automobilek o snížení emisí vozů, mohla by stoupat cena obou kovů. Jedním ze způsobů, jak snížit emise, je totiž použití většího množství platiny či palladia v katalyzátorech.

Palladium stejně jako zlato nebo stříbro patří ke vzácným komoditám a největší poptávka po něm je právě v automobilovém průmyslu, jak to ukazuje graf k roku 2012

Kromě automobilového průmyslu se poptávka zvýšila za posledních 10 let i ze strany ostatních odvětví využívajících palladium:

  • elektronika +34%
  • chemie +100%
  • stomatologie -35%
  • klenotnictví +73%
  • investice +1183%

Objem poptávky v tunách v roce 2012

 

Polovinu světových zásob palladia vlastní Rusko

Suverénně největším dodavatelem palladia na světový trh je Rusko, na jehož území Sibiře je téměř polovina světových zásob. Za ním následuje Jižní Afrika se 40% a Kanada i USA po 5%. Jde o jediné velké producenty tohoto prvku.

Na dominantní pozici Ruska reagovaly ceny palladia už v loňském roce, kdy se v dolech Jižní Afriky stávkovalo. Palladium se stalo nejdražším za poslední tři roky a možnosti Ruska určovat jeho světové ceny se tak ještě více zvýšily.

V čase zavedení anti ruských sankcí však jeho ceny klesaly :

 

Skandál Volkswagenu a ruský trumf

 

Jestli skandál Volkswagenu skutečně vznikl náhodou či za ním je něco jiného, v současném světovém tažení za čistotu ovzduší bude zřejmě mít dopad na všechny výrobce automobilů. A to by mělo znamenat zvýšenou poptávku po palladiu. Či po platině, která ovšem je o 80% dražší a které 70% světových zásob opět vlastní Jižní Afrika a Rusko. Jestli se už před více než rokem psalo, že Rusko palladiem drží trumf proti sankcím, pak současný emisní skandál může tento trumf posílit.

Použité zdroje: zde, zde, zde

-Pozorovatelka- 24.9.2015

Do konce měsíce zbývá 6 dnů a na zajištění provozu AE News na další měsíc chybí dovybrat ještě cca 40% potřebné částky. Všem, kteří do konce měsíce přispějí jakoukoliv částkou (zde) na záchranu AE News, moc děkujeme. Bez Vaší pomoci náš server nepřežije.
Print Friendly, PDF & Email
  Zasílat  
od nových od starých od palců
Upozornit na
K283
Návštěvník
K283

A ještě… všechno to krásně zapadá do plánu globálního prediktora na zchudnutí Evropy.

K283
Návštěvník
K283

Nenapadlo někoho, že je to krásně načasovaný??? Německo jako Evropský leader se začíná cukat, množství emigrantů rapidně roste, Merkelová začíná mít problémy…. tak je trochu podusíme…. Myslím, že trochu technicky myslícímu člověku musí být dávno jasné, že takové hodnoty nemohou ty auta plnit… a je to venku !!!!

Viktor
Návštěvník
Viktor

Měření emisí je hloupost, stejně jako všechny ostatní ekologicko-komunistické zásahy proti svobodě jednotlivce.

Carlos IV
Návštěvník
Carlos IV

Souhlas s Panem B. Je to pouze forma politickeho natlaku na Nemecko. Staci si vzpomenout na hysterii po 9/11 kdy se Nemci zdrahali podpory US invaze do Afghanu a US burani vyhrozovali ze prestanou na revans kupovat nemecka auta. Naramne jsem se tehdy bavil
A jeste k tem “dieselum”: Je ohavne, ze pri veskerem soucasnem vedeckem a technologickem pokroku ve vsech oblastech si stale vozime (_!_) ve smradlavem paskvilu jehoz pohon (ted vynechavam hybridy) je konstrukcne 200 let stary. Vzdy se mi pripomina stary dobry “klasicky: Sci-Fi film “Blade runner” s Harrisonem Fordem z r. (asi) 1982: Ze vsech tech tehdejsich scifi vyvhytavek (ovladani pocitace hlasem, skenovani ocni rohovky, atd) zustala JEDINA, ktera se dodnes nestala skutecnosti: Ona osobni super – vznasedla (antigravitacni pohon?) se kterymi se elegantne a mimourovnove protagoniste propletali prostorem nad mestem….a kdo spocita lidske obeti vsech konfliktu ktrere spadaji na ucet nasi zavislosti na uhlovodicich ?

Aksal
Návštěvník
Aksal

Pro Pozorovatelku a Admina.
Dnes jste byli probírání na ČR Radiožurnál v relaci Lucie Výborné. Téma bylo hoaxy na internetu a jako příklad jste byli uvedeni vy. 🙂
Ti “novináři” co to tam rozebírali tam zase mluvili o “kritickém myšlení”. Začínám být na ten pojem alergická…

Administrator
Admin

Díky za upozornění. Jaký to byl pořad a v kolik hodin to bylo? Že bychom si to poslechli z archivu ČRo.

Guest
Návštěvník
Guest

Uz vysel i clanek “Hoaxy mužou sloužit jako výtah k moci. Podívejme se na pana Konvicku, tvrdí zakladatelé webu Manipulátori.cz”, zde http://www.rozhlas.cz/radiozurnal/host/_zprava/hoaxy-muzou-slouzit-jako-vytah-k-moci-podivejme-se-na-pana-konvicku-tvrdi-zakladatele-webu-manipulatoricz–1536105. “… Ondrej Fér a Petr Nutil shodne zminují napríklad Aeronet, který vypouští poplašné zprávy …”. Clanek obsahuje i pulhodinovy audio zaznam poradu a o Aeronetu se mluvi poprve v 5. minute – vydrzel jsem ale poslouchat pouze prvnich 10 minut, intelektualni vyse poradu me uplne uzemnila a na cely porad jsem proste nemel.

Pozorovatelka
Návštěvník
Pozorovatelka

Jde o rozhovor, který je v odkazu Guesta.

Karel
Návštěvník
Karel

Jako super článek, zajímavé souvislosti, jen jste to asi psala v trošku svižném tempu. Jsou v tom chyby a sešlo by se znovu si to projít a opravit 🙂

Guest
Návštěvník
Guest

Je videt, ze ctete pouze alternativni weby a mate velmi, velmi vysoko nasazenou latku ohledne chyb. Pokud byste totiz zasel na mainstream (iDnes, Novinky, EuroZpravy …), tak tam se to chybami jen hemzi a na lupacke iDnes nekdy “zvladnou” i kiks v titulku o 3 slovech. Durazne Vas tedy upozornuji … ve vlastnim zajmu se vyvarujte navstevy techto webu i do budoucna, mohl byste totiz utrpet velmi tezky sok!

NoTax
Návštěvník
trustn0
Návštěvník
trustn0

Jediná vec, čo ma prekvapuje je, ako málo ľudí si tieto udalosti dokáže dať do súvislosti s geopolitikou. Zvlášť na týchto stránkach, kde hociaký prechod marsu popred venušu je vnímaný ako symbol víťazstva/prehry generálneho protektora.

Pritom je to jasný “políček” Merkelovej a Nemecku, aby sa pekne zaradilo späť a nefantazírovalo o riešení “sýrskej krízy” v spolupráci s Ruskom, či nebodaj rokovaní s Ruskom o UA a pekne si urobilo poriadok v EU v otázke invázie (pre politicky korektných imigrácie, pre nesvojprávnych utečeneckej krízy).

Moji milí, len si vygooglite, kedy bola tá správa o vw hotová, čo je to icct zač a kto za ním stojí a porozmýšľajte, prečo Nemecko tak ochotne vyslalo ozbrojené stíhačky nad Pobaltie, prečo sa nikto neozval proti rozmiestneniu najnovších jadrových bômb na nemeckom území a prečo boli zrazu presadené kvóty, hoci už takmer týždeň presakovali z kuloárov informácie (i tlačových agentúr), že kvóty su v pasé.

Usa ich jednoducho majú v hrsti a osobne mám pocit, že aférka vw rozhodne nie je ten najsilnejší “argument”, čo na nich majú.

Manicka
Návštěvník
Manicka

No to bylo prvni co me defaultne napadlo. A porad tomu verim. Nicmene dalsi zakulisni informace a souvislosti jen dokresluji slozitost pozadi teto predem pripravene akce.

Aksal
Návštěvník
Aksal

Psala jsem o tom ještě v 7:01. takže to chce také číst 🙂

bruk
Návštěvník
bruk

Rudolf Diesel mel puvodne v planu zakladat ve tretim svete (koloniich) ekonomicky samostatna druzstva a prave pro jejich potreby vyvinul takovy motor, ktery by behal na neco “jednoducheho”…puvodne tusim mel fungovat na podzemnicovy olej (a take sveho casu fungoval).
To se samozrejme nelibilo, hadejte komu…
Patent mel, ale nemohl najit vyrobce, az se coby investor prihlasila nemecka Kriegsmarine (valecne lodstvo). Tu humanista Diesel odmitl a po mnoha letech vyjednavani uzavrel smlouvu s MANem, ktereho za investici ucinil patentovym spolupodilnikem. Lide z MANu byli samozrejme nastrceni agenti Kriegsmarine a te take obratem poskytli patent. Sileny Diesel sebral plany svych inovaci a odjel do Anglie zalozit vlastni fabriku (spolupodilnici Belgicane), cestou ktere by mohl uskutecnit svuj druzstevni rozvojovy plan.
Na palube lodi se kterou cestoval se u vecere omluvil na chvilku od stolu a od te doby ho nikdo nevidel; dokud neobjevili holandsti namornici jeho mrtvolu. Pripad byl uzavren jako sebevrazda, ackoliv vsechny indicie svedcily proti.

Piragost
Návštěvník
Piragost

Je to úsměvné, mám fiata stilo kombi, nafta 1.9 JTD, váží to asi 16metráků a na dálku jedu za cca 5litrů. Nejvíce sežere asi 6,5l, to je ale s károu a po šoustkách, kde se stále řadí. Auto smrdí tak jako ostatní nafťáky, když na to řádně máčknu, tak se vyvalí saze. Stejný saze lítají i z extra moderních nafťáků, které si hrají na zelené vozy. Myslím si, že starý naftový motor (třeba první golfy) je na tom v podstatě stejně, je levnější, nemá v sobě žádnou zbytečnou elektriku a žere téměř stejně. Myslím si, že zrovna ten můj nafťák ten šidící systém nemá, neboť jsem na emisích málem neprošel. Emise sae dělají tak, že se 15minut počká na pracovišti a krafe se, pak se vyjede univerzální protokol a jde se na technickou. Měření emisí je sprosté dráždění motoru bez zápřahu-mnoha lidem tam odejdou rozvody. Promiňte sprosté slovo vzápětí. Můj děda mi před lety řekl: “Hochu, pamatuj si jedno, tenhle svět se točí jen kolem prachů a ku.n.y.” Moudrý to muž.